Oświetlenie miejsc muzealnych

Rozpisywać możemy się na tematy związane z doborem odpowiedniego oświetlenia do domu, oświetlenia elewacji, a także wyboru właściwych parametrów takiego światła w zależności od czynności, jakie będziemy przy nim wykonywać. Istnieją jednak miejsca, które szczególnie oczekują naszej troski pod względem oświetlenia, i nie dotyczy to miejsc pracy.

Mowa o galeriach sztuki oraz obiektach muzealnych, w których prezentowany jest najdelikatniejszy dorobek kultury. Wiele z tych przedmiotów wymaga specjalnych warunków oświetleniowych aby nie tylko zostać wiernie zaprezentowanym, ale także aby dodatkowo nie naruszyć ich konstrukcji pod wpływem silnego natężenia strumieni.

Tym czynnikiem, który szkodliwie wpływa na jakość obiektów muzealnych jest długotrwała ekspozycja na bardzo jasne światło. Jest to ten element, który najtrudniej podlega wyborowi z uwagi na chęć atrakcyjnego zaprezentowania obiektów. Na tym właśnie podłożu ścierają się wrażenia wizualne z wymogami konserwującymi. Ponadto, pamiętać należy o równomiernym oświetleniu eksponatów, aby uchronić się przed zjawiskami niechcianego odbicia.

Konserwacja. Wymagania muzealne względem oświetlenia ekspozycyjnego

W zależności od materiału, z jakiego został stworzony eksponat jego wrażliwość na działanie m.in. światła jest różna. W przypadku eksponatów wykonanych z papieru lub przy wykorzystaniu delikatnych technik malarskich- akwarele ekspozycja na światło nie powinna przekraczać 50 luxów. W przypadku wielowarstwowych ob razów olejnych, a także przedmiotów trwalszych, wykonanych ze stali lub drewna, wartość ta osiąga prawie 200 lexów, co w przypadku galerii jedno powierzchniowych stanowi sporą różnicę, zwłaszcza w przypadku kiedy zależy nam na zachowaniu równowagi.

Sama intensywność światła to nie jedyny czynnik, o którym należy pamiętać. Jego wartość jest zmienna w zależności od czasu ekspozycji obiektów. Podane wyżej wartości stanowią uniwersalny schemat dla 8-9 godzinnego trybu pracy.

lampa do obrazówJak pisaliśmy już niejednokrotnie za rzetelne prezentowanie obiektów, w takich barwach w jakich w rzeczywistości są odpowiada współczynnik CRI, którego wartość im bardziej zbliżona 100 tym wierniej prezentuje obiekt. W zależności od parametrów oświetlenia temperatura barwowa, która bezpośrednio przekłada się na współczynnik odwzorowania barw powinna znajdować się w przedziale pomiędzy 2500 K a 3500 K (przy założeniu 200 luxów).

To co najszkodliwiej wpływa na eksponaty muzealne to bezpośrednie działanie szkodliwych promieni UV emitowanych przez źródła światła. Przy długotrwałej ekspozycji wpływają na strukturę materiału, odbarwiają przedmioty, kończąc na całkowitym niszczeniu. Maksymalna, dopuszczalna wartość promieniowania UV w przypadku obiektów muzealnych to 75 mikrowatów/lumen. Dlatego w tym wypadku współcześnie najlepiej sprawdza się oświetlenie światłowodowe lub LED. Również temperatura pracy samych źródeł ma wpływ na zachowanie właściwej jakości prezentowanych obiektów.

Write a Reply or Comment

Your email address will not be published.